BiletyDoFilharmonii.pl

Aktualności

OPERA VIVA – VIVAT MĘŻCZYŹNI

Słynne arie, duety i fragmenty chóralne z oper należących do żelaznego repertuaru światowej sceny operowej zabrzmią podczas najbliższego koncertu (14.03) przy ul. Podleśnej 2. OPERA VIVA – VIVAT MĘŻCZYŹNI to wyjątkowa muzyczna uczta przygotowana specjalnie z myślą o mężczyznach, jak i wszystkich miłośnikach opery.   

14 marca Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą jednego z najwybitniejszych polskich dyrygentów Maestro Mieczysława Dondajewskiego wykona utwory wielkich twórców kompozycji.

Koncert otworzy uwertura z opery „Wesele Figara” i Aria Sarastra z chórem z II aktu „Czarodziejskiego fletu” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Ponadto, melomani usłyszą fragmenty z „Cyrulika sewilskiego” Gioacchino Rossiniego, „Manon Lescaut” i „Toski” Giacomo Pucciniego, „Eugeniusza Oniegina” Piotra Czajkowskiego, „Poławiaczy pereł” Georges’a Bizeta, „Fausta” Charles’a Gounoda, „Nabucco”, „Mocy przeznaczenia”, „Rigoletto” oraz „Don Carlosa” Giuseppe Verdiego. Muzyczne widowisko zakończy jedno znajświętszych dzieł Verdiego – „ Aida”.

W partiach solowych wystąpią dwaj artyści znani białostockiej publiczności z ról granych w „Strasznym dworze” S. Moniuszki: Tomasz Kuk (tenor) oraz Grzegorz Szostak (bas). Na scenie pojawi się również Stanisław Kufluk (baryton) – laureat licznych konkursów krajowych i międzynarodowych. Chór przygotuje profesor Violetta Bielecka.

MIECZYSŁAW DONDAJEWSKI
Jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów. Ukończył studia na Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Z operą związał całe swoje życie artystyczne. W latach 1959–1993 pracował w Teatrze Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu pełniąc funkcje asystenta, dyrektora oraz kierownika artystycznego (tę ostatnią przez czternaście lat – najdłuższej w historii Teatru Wielkiego). W tym okresie stworzył zdecydowanie najlepszy teatr operowy w Polsce. W latach 1993–1995 był Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Opery Wrocławskiej, w latach 1989–1993 – pełnił funkcję prezesa Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Od 1972 roku był pedagogiem na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu (od 1999 roku jako profesor nadzwyczajny). Premiery zrealizowane przez Artystę na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu, zawsze przyjmowane były przez krytyków i melomanów z ogromnym entuzjazmem. Najwybitniejsze przedstawienia były zapraszane na najbardziej znaczące europejskie festiwale muzyczne, takie jak: Pražské Jaro, Maifestspiele Wiesbaden, The Brighton Festival, Warszawska Jesień, Berliner Festtage des Theater und der Musik, Dresdner Musikfestspiele, Internacional Festival – Santander, Wratislavia Cantans, Dresdner Tage der Zeitgenössischen Musik. Największy rozgłos w kraju i za granicą przyniosły mu realizacje takich dzieł jak: „Joanna d`Arc na stosie” A. Honeggera, „Ognisty Anioł” S. Prokofiewa, „Orfeusz i Eurydyka”, Ch.W. Glucka, Tryptyk: „Płaszcz”, „Siostra Angelica”, „Gianni Schicchi” G. Pucciniego, „Don Giovanni” W.A. Mozarta, „Moc przeznaczenia” G. Verdiego, „Falstaff” G. Verdiego, „Curlew River” B. Brittena, „Śmierć w Wenecji” B. Brittena czy „Czarna Maska” K. Pendereckiego. W czasie ponad pięćdziesięciolecia pracy artystycznej dyrygował w większości krajów europejskich. W swoim repertuarze posiada około 70 oper i baletów. Za wybitne osiągnięcia artystyczne oraz pracę organizacyjną i społeczną otrzymał liczne odznaczenia i wyróżnienia państwowe, resortowe i regionalne.

TOMASZ KUK
Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie prof. W.J. Śmietany. Laureat licznych krajowych i zagranicznych konkursów wokalnych – zdobył m.in. I nagrodę na Konkursie Wokalnym we Wrocławiu (1994), II nagrodę oraz nagrodę specjalną na Konkursie Wokalnym im. H. Słoniowskiej w Dusznikach Zdroju (1996); III nagrodę regulaminową oraz nagrodę specjalną na VII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. A. Sari w Nowym Sączu (1997). W 1999 roku został laureatem Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. V. Belliniego (Caltanissetta, Włochy), I nagrodę zdobył też podczas IV Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki w Warszawie. Artysta ma w swoim dorobku wiele prestiżowych koncertów oratoryjnych i estradowych. Współpracuje z Operą Krakowską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Teatrem Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu, Operą Nova w Bydgoszczy, a także Teatrem Wielkim-Operą Narodową w Warszawie. Bierze udział w przedstawieniach zagranicznych scen operowych, m.in. w Japonii, Anglii, Niemczech, Szwajcarii, Austrii i Czechach. Na deskach Opery i Filharmonii Podlaskiej występuje w „Strasznym dworze” S. Moniuszki, wcielając się w postać Stefana.

STANISŁAW KUFLUK
Absolwent Wydziału Wokalnego Akademii Sztuki w Iwano-Frankowsku. Jest solistą Opery Krakowskiej i Opery Śląskiej w Bytomiu. Artysta współpracuje m.in. z Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Wrocławską, Teatrem Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu oraz Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. Uhonorowany licznymi nagrodami.Ma na swoim koncie m.in. nagrodę główną na Międzynarodowym Konkursie Wokalistów „Sztuka XXI Stulecia” w Finlandii, a także Grand-Prix i I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. A. Didura w Bytomiu. W 2011 roku zdobył III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. A. Sari w Nowym Sączu. Finalista Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki.

GRZEGORZ SZOSTAK
Ukończył studia wokalno-aktorskie w warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina, w klasie prof. A. Dankowskiej- Prawdzic. Debiutował na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej rolą Szóstaka we „Flisie” S. Moniuszki. W latach 1993–2004 był solistą Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego. Był pierwszym solistą Teatru Muzycznego w Lublinie (2003–2012), a od sezonu artystycznego 2008/2009 jest solistą Teatru Wielkiego w Łodzi. W repertuarze Artysty znajduje się ponad sześćdziesiąt partii solistycznych. Artysta współpracuje z Teatrem Wielkim-Operą Narodową, Operą Śląską w Bytomiu, Operą i Filharmonią Podlaską, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą na Zamku w Szczecinie, Gliwickim Teatrem Muzycznym oraz Mazowieckim Teatrem Muzycznym im. J. Kiepury w Warszawie. Do dorobku artysty należy zaliczyć liczne koncerty, przedstawienia operowe i operetkowe na terenie całej Europy. W „Strasznym dworze” S. Moniuszki w reżyserii Roberto Skolmowskiego, jednym z dwóch premierowych spektakli Opery i Filharmonii Podlaskiej, wciela się w rolę Skołuby i Zbigniewa.

CENY BILETÓW:
bilet normalny: 45 zł
bilet ulgowy: 38 zł
bilet studencki: 20 zł
bilet szkolny: 15 zł
wejściówka normalna: 20 zł
wejściówka ulgowa: 15 zł

Program:

Wolfgang Amadeusz Mozart: Wesele Figara–  Uwertura, Aria Hrabiego „Vedrò mentr’io sospiro”  (akt III), Czarodziejski flet Aria Sarastra z chórem „O Isis und Osiris” (akt II)

Gioacchino Rossini: Cyrulik sewilski– Aria Figara„Largo al factotum della città” (akt I), Duet Figara i hrabiego Almavivy „All'idea di quel metallo” (akt I), Aria Don Basilia „La calunnia è un venticello ” (akt I)

Giacomo Puccini: Manon Lescaut– Intermezzo, Tosca – Aria Cavaradossiego „Recondita armonia di bellezza” (akt I)

Piotr Czajkowski: Eugeniusz Oniegin– Aria księcia Gremina „Lyubwi wse wozrasty pokorny” (akt III)

Georges Bizet: Poławiacze pereł– Duet Nadira i Zurgi „Au fond du temple Saint...” (akt I)

Charles Gounod: Faust– Marsz żołnierzy „Deposons les armes” (akt IV)

Giuseppe Verdi: Nabucco– Uwertura, Moc przeznaczenia – Duet Don Alvara i Don Carlosa di Vargas „Piano, qui posi... Solenne... or muoio” (akt III), Rigoletto – Chór dworzan „Scorrendo uniti” (akt II), Don Carlos – Aria Filipa II – „Ella giammai m'amo'… Dormiro sol nel manto mio regal” (akt IV), Aida – Preludio, Aria Radamesa „Celeste Aida” (akt I), Scena w świątyni „Possente Fthà – Nume, custode e vindice” (akt I)

 

Miejsce: SALA KONCERTOWA przy ul. Podleśnej 2

Piątek 14 III 2014  |  godz. 19:00 

 

Źródło